Abstract | Abstract: The Using of Approach Realistics Mathematics Education (RME) in Increasing Mathematics Learning about Fractions the Class IV Grade Students Elementary School. The purpose of this research to describe the steps using of approach RME, to know increasing mathematics learning about fractions the class IV grade students elementary school and to find problems with solutions the using of approach RME. The subjects were elementary school students in class IV grade state Gunungmujil with total 26 students. Research carried out in three cycles with every cycle consist for planning, action, observation, and reflection. Data collection techniques are tests, observation, and documentation. The validity of data using triangulation method. Analysis of the data used by the qualitative and quantitative analysis. The result showed that the using of approach RME appropriate with steps can to increase mathematics learning about fractions the class IV grade students elementary school. Keywords: PMR, Mathematics Learning, Fractions Abstrak: Penggunaan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) dalam Peningkatan Pembelajaran Matematika tentang Pecahan Siswa Kelas IV SD. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan langkah-langkah penggunaan pendekatan PMR, mengetahui peningkatan pembelajaran matematika tentang pecahan siswa kelas IV SD dan untuk menemukan kendala serta solusi dari penggunaan pendekatan PMR. Subjek penelitian siswa kelas IV SDN Gunungmujil sejumlah 26 siswa. Penelitian dilaksanakan dalam tiga siklus, dengan tiap siklus terdiri atas perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Teknik pengumpulan data adalah dengan tes, observasi, dan dokumentasi. Validitas data menggunakan metode triangulasi. Analisis data yang digunakan dengan analisis kualitatif dan kuantitatif. Hasilnya menunjukkan bahwa penggunaan pendekatan PMR yang sesuai dengan langkah-langkah dapat meningkatkan pembelajaran matematika tentang pecahan siswa kelas IV SD. ÃÂ Kata kunci: PMR, Pembelajaran Matematika, Pecahan. |